سفر به اروپا


برای اطلاع از آخرین تور ها مشخصات خود و خودروی خود را به شماره 09192160060 sms نمایید.
آخرین اخبار گروه

برگشت   سایت تخصصی دودیفرانسیل ها، تورهای گردشگری و ورزشی > خودروهای 4.4 دیگر در ایران > خانواده جیپ

توجه

پاسخ
قدیمی ۴-۰۳-۱۳۸۹, ۲۰:۲۹   #1
mehdim
عضو سایت
 
آواتار mehdim
 
تاریخ عضویت: فروردين ۱۳۸۹
موقعیت: تهران
ارسالها: 426
تشکر: 52
تشکر شده 494 بار در 169 پست
پیشفرض جیپ آهو و خانواده jeep station wagoner

در سال 1965 برای نیروی زمینی آمریکا، که درگیر جنگ ویتنام شده بود، جیپ جدیدی با نام ام 715 طراحی و ساخته شد. این جیپ کارکرد بسیار موفیت آمیزی داشت و تحت لیسانس در کشورهای زیادی از جمله ایران تولید شد. امروزه این جیپ در ایران به نام آهو یا سیمرغ شناخته می شود.[/b]
جیپ آهو یکی از موفقترین دو دیفرانسیل ها در ایران بوده و باتوجه به موتور پرقدرت و پهنای بودنش در سرعت جادهها و مسیر های خارج شهر بسیار مناسب بوده و هست به قول جوان های دیروز عروس خیابان و آهوی بیابان بوده
به خاطر قابلیت اعتماد خوبش در نیروهای نظامی و امدادی و ... مورد استفاده قرار میگرفته
اگراشتباه نکنم تا سال 63-64 نیز با کولر و هیدرولیک در شرکت پارس خودرو تولید می شده </p>
<p dir=&quot;rtl&quot;>تاریخچه :
اوایل دهه 60 میلادی در زمانی که ویلیز موتورز (willys motors) تحت مالکیت گروه صنعتی کیزر (Kaiser ind.) قرار داشت واگونر جانشین جیپ استیشن ویلیز به نام jeep station wagon </p>
<p dir=&quot;rtl&quot;> شد که از سال 1946 روی خط تولید قرار داشت .</p>
<p dir=&quot;rtl&quot;>مدیریت کمپانی ویلیز عقیده داشت که اتومبیلهای 4×4 جدیدتر و پیشرفته تر به زودی به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند و نیاز جامعه ی فردا خواهند بود . </p>
<p dir=&quot;rtl&quot;>در حقیقت جرقه اصلی شکل گیری واگونر در 14 نوامبر 62 زده شد ولی واگونر جدید در سال 63 جانشین مدل قدیمی خود شد (البته تا سال65 هر دو در کنار هم تولید می شدند ). </p>
<p dir=&quot;rtl&quot;>طراح اصلی پروژه مهندس طراح تیم مهندسی کمپانی یعنی استیون بروکس (Brooks Stevens) </p>
بود .
<p dir=&quot;rtl&quot;>پرسنل طراحی ویلیز زیر نظر مستقیم A.C.Sampietro </p>
<p dir=&quot;rtl&quot;> فعالیت داشتند و مسئولیت بخش توسعه و نوآوری نیز برعهده آن ها بود که در آن سال چیزی حدود 20 میلیون دلار صرف پروژه های نوآوری از جمله واگونر شد. </p>
<p dir=&quot;rtl&quot;>واگونر اولیه یک اتومبیل سایز بزرگ بود که بدنه آن به صورت مجزا روی شاسی قرار داشت (body-on-frame) وسبک طراحی آن بسیار شبیه جیپ گلادیاتور بود ودر دو مدل چهار در و دو در قابل سفارش بود .مدل های دو در به صورت panel truck </p>
<p dir=&quot;rtl&quot;> هم جهت حمل آسان بار ارائه می شدند. </p>
<p dir=&quot;rtl&quot;>مدل های اولیه با موتور 3.8 لیتری (230 CID) تورونادو عرضه می گشتند . این موتور بنزینی 6 سیلندر خطی توانایی تولید 140 اسب بخار(104 KW) </p>
<p dir=&quot;rtl&quot;> قدرت را دردور موتور 4000 دور در دقیقه داشت و در سال 62 طراحی شده و به عنوان آپشن اضافی مدل های قدیمی تر قابل سفارش بود . </p>
<p dir=&quot;rtl&quot;>تورک تولیدی آن 210 f-p بوده که در دور موتور 1750 rpmقابل دستیابی بود این موتور در زمان خود به عنوان یک موتور بهینه در مصرف سوخت زبانزد بود و البته خالی از ایراد هم نبود . نشتی و عدم کارکرد صحیح سیستم خنک کننده وخصوصا لرزش ها و سر و صداهای زیاد موتور در مناطق مرتفع شایع بود. این ایرادات کارخانه بر آن داشت تا با یک بازنگری در این نمونه با کاهش ضریب تراکم وقدرت موتور (7 اسب) در سال بعد یک موتور نرم تر با توان تولیدی 133 بخار را برای واگونر عرضه کند . </p>
<p dir=&quot;rtl&quot;>تغییرات زود هنگام و عرضه واگونر **** لوکس: </p>
<p dir=&quot;rtl&quot;>در سال 63 ویلیز موتورز به کیزرجیپ تغییر نام داد . این تغییر نام به خاطر تصمیم رئیس کمپانی (استیون جیرارد) مبنی بر برقراری شراکت با جیپ بود . </p>
<p dir=&quot;rtl&quot;>مدل های سال 64 با تغییرات اندکی که یکی ازاین تغییرات اضافه شدن سیستم ایرکاندیشن به لیست آپشن ها و دیگری همان تعویض موتور قدیمی با نمونه کم تراکم تر معرفی شدند. </p>
<p dir=&quot;rtl&quot;>در سال 65 کیزر جیپ با کمپانی مطرح AMC </p>
<p dir=&quot;rtl&quot;> وارد مذاکره شد و طبق قراردادی یک موتور 8 سیلندر از تولیدات این کمپانی را به منظور استفاده در واگونر و گلادیاتور خریداری کرد.</p>
<p dir=&quot;rtl&quot;>حجم دقیق این موتور 5420 cc و قدرت خروجی آن 250 اسب بخار بود. </p>
<p dir=&quot;rtl&quot;>در سال بعد یعنی سال 66 یک موتور 6 سیلندر 3.8 لیتری AMC</p>
<p dir=&quot;rtl&quot;> جایگزین موتور پایه شد و موتور 8 سیلندر یک آپشن قابل سفارش بود. موتور 6 سیلندر 3.8 لیتری در صنعت اتومبیل آن روز به نرمی قدرت بالا و قابل اطمینان بودن شهره بود و به عقیده بسیاری به راحتی قابل تعمیر و بازسازی بود و خلاصه در یک کلام تمامی فاکتورهایی که موتور تورونادو فاقد آن بود را همراه خود داشت . </p>
<p dir=&quot;rtl&quot;>اما مهمترین رویداد سال 66 عرضه مدل **** لوکس واگونر بود . </p>
<p dir=&quot;rtl&quot;>این مدل مجلل و پر ابهت با امکانات و تزیینات بی نظیر و قدرتی خارق العاده وارد بازار شد . </p>
<p dir=&quot;rtl&quot;>موتور آن یک نمونه 8 سیلندر وی شکل ساخته AMC </p>
<p dir=&quot;rtl&quot;> به حجم 5.35 لیتر با توانایی تولید 270 اسب بخار قدرت به مدد یک کاربراتور 4 دهنه ی پیشرفته بود . </p>
<p dir=&quot;rtl&quot;>البته در سال های بعد مدل 5.7 لیتری معروف بیوک (350 CID) نیز مدتی جایگزین این موتور قدرتمند شد. </p>
<p dir=&quot;rtl&quot;>واگونر **** لوکس را می توان بی تردید پدر بزرگ تمام SUV های لوکس و مجلل امروزی به حساب آورد . </p>
<p dir=&quot;rtl&quot;>این مدل رویایی قدرت و امکانات غیر قابل توصیفی را در کلاس یک اتومبیل 4*4 به همگان عرضه کرد و قدرت و صلابت خود را به رخ حریفان می کشید و صد البته بسیار هم مورد استقبال خریداران قرار گرفت . </p>
<p dir=&quot;rtl&quot;>از جمله امکانات و تسهیلات این مدل لوکس می توان موارد زیر را بر شمارد : </p>
<p dir=&quot;rtl&quot;>غربیلک فرمان با قابلیت تنظیم شیب 7 حالته (فرمان ب***)، چراغ های سقف و داشبورد با قابلیت تنظیم میزان روشنایی (courtesy lights) ، رادیوی دکمه ای ، سیستم تهویه مطبوع ، شیشه درب عقب برقی ، ترمزهای بوستر دار (جلو دیسکی) ، فرمان هیدرولیک ، جعبه دنده اتوماتیک (TH400) </p>
<p dir=&quot;rtl&quot;> با قابلیت تعویض از روی کنسول و... . </p>
<p dir=&quot;rtl&quot;>مدل های دوچرخ متحرک که از ابتدا زیر سایه سنگین مدل های 4 چرخ گم شده بودند نهایتا با عرضه این مدل استثنایی تا سال 67 بیشتر تولید نشدند و همچنین نمونه های دو در نیز فقط تا سال 68 موفق به حضور در بازار شدند . </p>
<p dir=&quot;rtl&quot;>در حقیقت جیپ با این اقدام خود شاخه های اضافی تولیداتش را برای رشد هر چه بهتر محصولات بهتر هرس می نمود . </p>
<p dir=&quot;rtl&quot;> سال های مالکیت AMC: </p>
<p dir=&quot;rtl&quot;>در اوایل دهه 70 میلادی RoyD. Chapin Jr</p>
<p dir=&quot;rtl&quot;> که ریاست آمریکن موتورز را بر عهده داشت و از دیر باز در نظر داشت با خریدن جیپ خط تولید محصولات را گسترش دهد سرانجام موفق شد آرزوی دیرین خود را جامه عمل پوشانده و موافقت کیزر را برای واگذاری امتیاز جیپ به دست آورد . </p>
<p dir=&quot;rtl&quot;>استراتژی چاپین این بود که به وسیله تولید محصولات جیپ زیر چتر کمپانی AMC سودآوری و میزان تولید کارخانه را افزایش دهد تا بتواند AMC را به یک کمپانی بین المللی با بهره وری بالا تبدیل کند که البته در آن دوران شکوفایی اقتصادی امریکا آرزوی دور از ذهنی نبود . </p>
<p dir=&quot;rtl&quot;>AMC</p>
<p dir=&quot;rtl&quot;>در نظر داشت تا خط تولید جیپ را پالایش کرده و بهبود ببخشد وتمامی محصولات تولیدی کمپانی را با به اشتراک گذاردن قطعات مشترک به منظورصرف هزینه کمتر متحد نموده و از این طریق به سودآوری بیشتری دست پیدا کند . </p>
<p dir=&quot;rtl&quot;>تیم مهندسی تمام تلاش خود را به منظور کاهش هر چه بیشتر ایرادات و نقاط ضعف واگونر به کار بست و خصوصا روی مسئله سهولت رانندگی که در واگونر کمی ضعیف بود تمرکز ویژه ای داشتند تا لذت رانندگی با آن را تا حد امکان افزایش دهند .همچنین در طراحی ظاهری هم بازنگری هایی به منظور کاهش خشونت ظاهری انجام شد . </p>
<p dir=&quot;rtl&quot;>با آغاز به کار مجدد خط تولید در سال 71 دیگر تمامی مدل ها با موتورهای AMC</p>
<p dir=&quot;rtl&quot;>عرضه می شدند و موتور 5.7 لیتری بیوک نیز با یک نمونه 5.9 لیتری از تولیدات خود کمپانی عوض شد . </p>
<p dir=&quot;rtl&quot;> قدرت تولیدی آن 175 اسب بخاربود . البته از سال 75 یک موتور استثنایی به حجم 401 اینچ مکعب(6.6 لیتر) به صورت آپشن ارائه شد که قدرت باور نکردنی 235 اسب بخار را به هواداران هدیه می کرد و طبیعتا اشتهایش در نوشیدن بنزین نیز بسیار زیاد بود . این موتور که از سال 75 روی واگونرها قابل سفارش بود قلب هر عاشق قدرت و شتابی را به تپش واداشته و او را وسوسه می کرد ************************************************** ********************** وار پدال گاز را بفشارد . </p>
<p dir=&quot;rtl&quot;>با توجه به این امر که مدل های کماندو (Jeepster commando) فروش قابل قبولی نداشتند AMC در یک اقدام حساب شده تصمیم گرفت مدل های دو در را مجددا احیا کند و با نام جدید چروکی (Cherokee(آنها را جانشین کماندوها کند . </p>
<p dir=&quot;rtl&quot;>چروکی در حقیقت مدل اسپرت و عضلانی تر واگونر بود و به عقیده بسیاری یک نمونه عالی برای جوانان و اسپرت سواران بود در حالی که واگونر یک suv خانوادگی به حساب می آمد . </p>
<p dir=&quot;rtl&quot;>در همین زمان بود که جیپ تکنولوژی چهار چرخ دائم خود به نام Quadra-Trac</p>
<p dir=&quot;rtl&quot;>را معرفی کرد . این تکنولوژی به هر چه بیش تر محبوب شدن واگونر کمک شایانی کرد زیرا دیگر نیازی به تعویض دستی دنده ی کمک و درگیر کردن پولوس ها نبود . </p>
<p dir=&quot;rtl&quot;>پس از ارائه سیستم Quadra-Trac واگونر از سوی اکثر کارشناسان اتومبیل به عنوان برترین suvدنیا برگزیده شد </p>
<p dir=&quot;rtl&quot;>در طول این زمان تغییر محسوسی در شیوه تولید و ظاهر محصولات به وجود نیامد اگرچه بعد از تولید چروکی جیپ در تلاش بیشتری بود تا بازار فروش واگونر را افزایش دهد که این بازاریابی در سال های پایانی تولید به اوج خود رسیده بود . </p>
<p dir=&quot;rtl&quot;>در سال 78 واگونر لیمیتد فول آپشن fully-loaded Wagoneer Limited)) روانه بازار شد که در آن زمان تحسین همگان را برانگیخت وسبب شد عده زیادی انگشت تعجب به دهان بگیرند . </p>

آخرین ویرایش توسط Hossein در تاریخ ۱۵-۰۴-۱۳۹۰ انجام شده است.
mehdim آفلاین است   پاسخ با نقل قول
کاربران : 2 تشکر کرده اند از شما mehdim برای ارسال این پست سودمند:
1352 (۲۵-۰۲-۱۳۹۱), 1357 (۶-۱۰-۱۳۹۰)
قدیمی ۴-۰۳-۱۳۸۹, ۲۱:۲۰   #2
Hossein
مدیرکل سایت
 
آواتار Hossein
 
تاریخ عضویت: اسفند ۱۳۸۸
موقعیت: تهران
ارسالها: 2,850
تشکر: 1,644
تشکر شده 21,873 بار در 2,454 پست
Hossein ارسال پیام توسط یاهو به
پیشفرض

ممنون از پست خوبت...
بی شک در گروه ماشینهای 4.4 امریکایی ها حرف اول را میزنند و سپس ژاپنی های در ردیف دوم پشت سرشان هستند...
اما در این بین واگونر یا همون آهو یا هم خانواده اش چروکی چیف ماشینهای خوبی بودند ولی الان متاسفانه زیاد پیدا نمیشن...
در ضمن تجربه رانندگی با واگونر سری آخر با طرح چوب بدنه را دارم که بعد از 25 سال هنوز چرم صندلی ها نو بودند و بوی نویی میدادند در غرب کشور بود و صاحبش ادعا میکرد ماشین را از یکی از مسئولین اجرایی کشور حریداری کرده است. فقط در یک کلام بی نظیر...
این هم عکس ها و تبلیغات آن زمان:


__________________
يزدان را سپاس
___________

بازسازي خودورهاي دوديفرانسيل و كلاسيك ،تعمیرات و خدمات فنی تمامی خودروهای دودیفرانسیل ،فروش انواع وينچ ،جك هاي ليفت و تجهيزات آفرود،شیشه برقی پاترول+کمک فنرگازی،کمک فنر تمامی خودروها ، سری جدید،تعداد محدود،شيب سنج و ارتفاع سنج ،اينورتور 12 به220 ،كيت ارتفاع ،شمع هاي ايريديوم و پلاتينيوم سري جديد ،انواع روغن هاي اصل امريكايي :


تمامی محصولات و ادوات آفرود ،سفر ،کمپینگ در:

فروشگاه 4x4iran

اتوبان رسالت - مجتمع تجاری دنیای نور - ط اول - واحد 25
از 9 صبح تا 21 حتی روزهای تعطیل


09192160060



آخرین ویرایش توسط Hossein در تاریخ ۱۵-۰۴-۱۳۹۰ انجام شده است.
Hossein آفلاین است   پاسخ با نقل قول
کاربران : 3 تشکر کرده اند از شما Hossein برای ارسال این پست سودمند:
1357 (۶-۱۰-۱۳۹۰), matrix (۲۶-۱۰-۱۳۹۲), mehrdad2011 (۱۵-۰۶-۱۳۹۱)
قدیمی ۲۴-۰۴-۱۳۸۹, ۰۰:۰۱   #3
Mehdi
عضو سایت
 
آواتار Mehdi
 
تاریخ عضویت: فروردين ۱۳۸۹
ارسالها: 119
تشکر: 0
تشکر شده 63 بار در 41 پست
پیشفرض

سلام به همه عشق بازها و با تشکر از مهدی عزیز. سال 63 ماشین با هیدرولیک و کولر میساختن،سال 89 ماشین میسازن هیدرولیک و کولر که هیچ کیفیتم نداره!!!!!!!!
بخاطر عشقت زندگی کن تا هیچ وقت خسته نشی
__________________
اهل كاشانم . . .
Mehdi آفلاین است   پاسخ با نقل قول
کاربران : 2 تشکر کرده اند از شما Mehdi برای ارسال این پست سودمند:
matrix (۲۶-۱۰-۱۳۹۲), mehrdad2011 (۱۵-۰۶-۱۳۹۱)
قدیمی ۲۴-۰۴-۱۳۸۹, ۰۱:۳۹   #4
بهمن
عضو سایت
 
آواتار بهمن
 
تاریخ عضویت: ارديبهشت ۱۳۸۹
موقعیت: اهواز-تهران
ارسالها: 613
تشکر: 8
تشکر شده 350 بار در 169 پست
بهمن ارسال پیام توسط یاهو به
پیشفرض

یه چند سالی قبل از پاترول بابام یه جیپ آهو داشت. اونموقه ها ماشین خیلی خوبی بود. البته از پاترول خیلی نرم تر هستش. در کل ماشین خوبیه و من از استیل ماشین خوشم میاد. اگه وسایلش مثل پاترول زیاد بود حتما میخریدم.
__________________
---------------------------------------------------------
پاترول . بهترین انتخاب
بهمن آفلاین است   پاسخ با نقل قول
کاربران : 3 تشکر کرده اند از شما بهمن برای ارسال این پست سودمند:
matrix (۲۶-۱۰-۱۳۹۲), mehrdad2011 (۱۵-۰۶-۱۳۹۱), SASY (۲۶-۰۵-۱۳۹۰)
قدیمی ۲۶-۰۵-۱۳۹۰, ۱۴:۲۹   #5
SASY
عضو سایت
 
آواتار SASY
 
تاریخ عضویت: مرداد ۱۳۹۰
موقعیت: TEHRAN
ارسالها: 11
تشکر: 19
تشکر شده 6 بار در 5 پست
پیشفرض

خیلی عالیه جادار و نرم هم هستش
SASY آفلاین است   پاسخ با نقل قول
تشکرها از این نوشته :
mehrdad2011 (۱۵-۰۶-۱۳۹۱)
قدیمی ۲۰-۰۷-۱۳۹۰, ۲۱:۱۷   #6
محمد ظریف
عضو سایت
 
آواتار محمد ظریف
 
تاریخ عضویت: شهريور ۱۳۹۰
موقعیت: مشهد
ارسالها: 3
تشکر: 1
تشکر شده 4 بار در 2 پست
پیشفرض

ما 20 ساله چیپ سوار میشیم .واقعاکارش از بیستم رد شده.
محمد ظریف آفلاین است   پاسخ با نقل قول
کاربران : 2 تشکر کرده اند از شما محمد ظریف برای ارسال این پست سودمند:
matrix (۲۶-۱۰-۱۳۹۲), mehrdad2011 (۱۵-۰۶-۱۳۹۱)
قدیمی ۶-۱۰-۱۳۹۰, ۰۰:۵۵   #7
landcruiser
عضو سایت
 
آواتار landcruiser
 
تاریخ عضویت: دي ۱۳۸۹
موقعیت: همه جای ایران سرای من است
ارسالها: 37
تشکر: 13
تشکر شده 54 بار در 17 پست
پیشفرض

نظر شخصی من هیچ تعصبی جیپ اهو ماشین فوق العاده خوبی هست اما واسه بیابون سبک چون واسه ی یه بیابون سنگین طول زیادی داره دوم دسته موتورودسته گیربکس ضعیفی داره اما خب نرمی وابهت این ماشینم حرف نداره
landcruiser آفلاین است   پاسخ با نقل قول
تشکرها از این نوشته :
mehrdad2011 (۱۵-۰۶-۱۳۹۱)
قدیمی ۲۵-۰۱-۱۳۹۱, ۲۳:۴۲   #8
Hazhir
عضو سایت
 
آواتار Hazhir
 
تاریخ عضویت: فروردين ۱۳۹۱
موقعیت: Paitakht
ارسالها: 3
تشکر: 0
تشکر شده 3 بار در 3 پست
پیشفرض

سلام
قطعات اصليشو از كجا ميتونم گير بيارم؟؟؟
Hazhir آفلاین است   پاسخ با نقل قول
تشکرها از این نوشته :
mehrdad2011 (۱۵-۰۶-۱۳۹۱)
قدیمی ۱-۰۲-۱۳۹۱, ۰۳:۱۸   #9
mamad impala
عضو سایت
 
آواتار mamad impala
 
تاریخ عضویت: ارديبهشت ۱۳۹۱
موقعیت: گنبد كاووس
ارسالها: 2
تشکر: 0
تشکر شده 2 بار در 2 پست
پیشفرض

سلام به بجه ها ي خوب و ماشين باز من يه حيب دارم ميخرم جيب آةو رنگ كرم ميخواستم ببرسم مصرفش چقدره ممنون ميشم ميشه كمش كرد؟
mamad impala آفلاین است   پاسخ با نقل قول
تشکرها از این نوشته :
mehrdad2011 (۱۵-۰۶-۱۳۹۱)
قدیمی ۲۴-۰۲-۱۳۹۱, ۲۳:۴۰   #10
amint
عضو سایت
 
آواتار amint
 
تاریخ عضویت: ارديبهشت ۱۳۹۱
موقعیت: mashhad
ارسالها: 168
تشکر: 4,205
تشکر شده 908 بار در 166 پست
amint ارسال پیام توسط یاهو به
پیشفرض

سلام به همه ي جيپ دوستان عزيز من مخيوام آهو بخرم اطلاعات كامل ازش ميخوام اگه ميشه لطفا منو راهنمايي كنيد
مرسي.
amint آفلاین است   پاسخ با نقل قول
تشکرها از این نوشته :
mehrdad2011 (۱۵-۰۶-۱۳۹۱)
پاسخ

امکانات
حالات نمایش

قوانین ارسال
نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
نمی توانید به موضوعات پاسخ دهید
نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
نمی توانید نوشته خود را ویرایش کنید

BB code فعال
Smilies فعال
[IMG] فعال
HTML غیرفعال
Forum Jump

موضوعات مشابه
موضوع نویسنده انجمن پاسخها آخرین نوشته
Jeep Cherokee Chief mk1 خانواده جیپ 20 ۲۷-۰۶-۱۳۹۱ ۰۰:۳۰
JEEP Willys SYMBOL 4*4 CARS mehdim خانواده جیپ 10 ۲۰-۰۱-۱۳۹۱ ۱۶:۱۶
jeep flip امین خانواده جیپ 6 ۷-۰۱-۱۳۹۱ ۰۰:۰۷
جیپهای آبی خاکی The Amphibious Platypus Jeep mehdim خانواده جیپ 4 ۲۶-۰۵-۱۳۹۰ ۱۴:۳۴
Jeep Cherokee ali_70 فروش تا 20 ميليون 19 ۲-۰۲-۱۳۹۰ ۱۱:۱۸




ساعت: ۲۲:۴۲ بوقت GMT +3.5

Powered by: vBulletin Version 3.8.7
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.

vBFarsi Language Pack Version 4.0 beta1